Här är Sveriges samhällsnyttigaste samarbete mellan två företag. Årets vinnare av priset Nyttigaste Affären är SKRYTA slow design och Ergon, en del av Göteborgs Stadsmission.
Priset delades ut på CSR Forum den 5 november.
SKRYTA skapar och säljer designlampor av textilt spillmaterial, som hamnar på platser från stora internationella hotell till kontorslokaler hos svenska myndigheter.
Ergon, som är en del av Göteborgs Stadsmission, tillverkar lamporna på uppdrag i sin arbetsträningsverksamhet. På så sätt får människor som står långt från arbetsmarknaden chansen att bygga upp sin förmåga och återfå sin plats i samhället.
Juryn motiverar sitt beslut
”SKRYTA och Ergon får utmärkelsen Nyttigaste Affären 2019 för sitt innovativa samarbete kring produktion av väl-designade lampskärmar. En produktion som sker på Ergon, Stadsmissionens arbetsträningsverksamhet, som erbjuder arbetsträning till människor som stått utanför arbetsmarknaden länge. SKRYTA köper tjänster av Ergon och står för design och försäljning.
I tillverkningen används textilt spillmaterial, traditionella knyttekniker och nitning. Eftersom lamporna är handgjorda är varje exemplar unikt. Varje enskild kvinna som har tillverkat lampan lyfts fram i marknadsföringen, vilket skapar stolthet och självkänsla.
Förutom själva tillverkningen av lampor står Göteborgs Stadsmission också för material genom spill från insamlingscentralen och second hand-butiker.
SKRYTA satsar på ”långsam design”. Här samsas omsorg om både individen och miljön. De använder en cirkulär affärsmodell då lamporna även går att hyra.
Sociala entreprenörer har en viktig roll att spela i övergången till ett cirkulärt samhälle. Årets pristagare visar att cirkulär ekonomi skapar innovation, nya sätt att möta nya behov från kunder samtidigt som det sparar kostnader. SKRYTA och Ergon är ett mycket gott exempel på en nyttig affär som bidrar till att skapa arbetstillfällen, erbjuder hållbara produkter och tacklar vårt avfallsberg.
SKRYTA och Ergon visar vägen med ett inspirerande samarbete som har hållbarhet i fokus.”
Om Nyttigaste Affären
Coompanion, HSB och Tillväxtverket delar ut Nyttigaste Affären för att sätta fokus på hur företag kan göra verkligt nyttiga affärer – för sig själva, för kunderna och för samhället.
Det som belönas är ett affärssamarbete, så vinnarna är alltid minst två. Åtminstone en av aktörerna ska drivas demokratiskt, med samhällsnytta som drivkraft. Vinnarna ska ha en affärsrelation som ger ett mervärde – det kanske till exempel är klimatsmart eller skapar jobb åt personer långt från arbetsmarknaden.